Ustanovitev in razvoj ravenske motorizacije
Pri nas je bilo ustanovljeno Avto-moto društvo junija 1950. leta. Pred tem datumom tu ni bilo takega ali podobnega društva. Pogoji za ustanovitev društva so se razvili šele z razmahom industrije po osvoboditvi.
Miha Konečnik, Miloš Praprotnik, Rudolf Slivnik, Ivan Kladnik, Stanko Kotnik, ing. Epaminondas Ključenko, Avgust Štor, Ivan Kokal, Ivan Dolinšek in Leopold Simon so bili ustanovitelji in prvi člani društva. Imena nekaterih ustanoviteljev najdemo v seznamu aktivnih odbornikov društva še danes: Miloš Praprotnik, Stanko Kotnik, Rudolf Slivnik.
Društvo je bilo ustanovljeno, ni pa moglo pokazati delovnih uspehov, saj ni razpolagalo niti z enim vozilom. Oktobra istega leta je dodelila JLA društvu močno izrabljeno osebno vozilo »Wanderer«. Člani društva so se lotili dela in usposobili vozilo za vožnjo, vzporedno pa so začeli januarja 1951 s teoretskim tečajem za voznike amaterje. Popravilo vozila se je zaradi pomanjkanja rezervnih delov zavleklo do julija 1951, tako da je društvo pričelo s prvimi poučnimi vožnjami šele avgusta 1951, v oktobru pa je položilo 12 tečajnikov po uspešno opravljenem tečaju izpit za voznike amaterje. To je bil prvi večji uspeh.
Za silo popravljeno vozilo pa ni dolgo služilo namenu, okvare na vozilu so bile pogostejše, šolske vožnje so zato izostajale. V drugi polovici leta 1952 je dobilo društvo od Železarne Ravne vozilo »Wandrer«, ki je bilo še uporabno za prevoze. Pričeli so z drugim tečajem za voznike amaterje, a tečaja niso končali zaradi nesporazumov in neenotnosti v društvu oziroma zaradi samovolje posameznikov.
Podoben je bil položaj v prvi polovici leta 1953. Uporabni »Wanderer« je le delno služil potrebam AM šole, izkoriščali so ga tudi posamezniki, maja 1953 pa je »Wanderer« na vožnji zgorel.
Člani so uvideli, da tako ne gre dalje in so začeli urejati razmere v društvu ter izvolili septembra 1953 novi upravni odbor, ki je pričel z delom. Spet so popravili avtomobil, pri AMZ Slovenije pa so izposlovali tovorni avtomobil ZIS. Za popravilo osebnega vozila in za tečaje so namreč potrebovali denarna sredstva, ki so jih dobivali odslej z rednimi prevozi z ZIS. Brž ko je imelo društvo prva samostojna denarna sredstva, je lahko globlje zadihalo. Člani so začeli misliti na prepotrebno garažo. Dobili so zemljišče, oskrbeli gradbeni načrt in nekaj gradbenega materiala ter začeli kopati sredi avgusta 1953 temelje za garažo in za društvene prostore. Do konca gradbene sezone so zgradili garažo do strehe, in sicer v velikosti petih boksov za velike avtomobile, za društvene prostore in za sanitarne naprave.
Istočasno je bil nov teoretični tečaj za voznike amaterje. Tečaj je obiskovalo 43 tečajnikov; številka je nedvomno dokaz velikega zanimanja za to športno dejavnost.
Sindikat Železarne Ravne je dal društvu v uporabo tritonski tovorni avtomobil Pionir. Z njim so dovažali gradbeni material za rastočo garažo in prevažali po naročilu. Tako so dobili nov vir dohodkov, ki so bili prepotrebni za gradnjo garaže in za tečaj.
Na občnem zboru januarja 1955. leta so dali člani svojemu odboru priznanje za uspešno delovanje in izvolili so nov odbor, v katerem se je znašla večina aktivnih članov starega odbora. Po občnem zboru so zopet usposobili osebni avtomobil, nadaljevali s tečajem in pred oblastno izpitno komisijo je položilo izpite 41 tečajnikov.
Z delom na garaži so nadaljevali do konec avgusta 1955. Ob slovesni otvoritvi garaže je društvo izvedlo motodirke za prvenstvo Koroške. Dirke so dobro uspele, udeleženci dirk in delegati AMZ Slovenije so bili zadovoljni z organizacijo in s potekom izvedb.
Tovornjak ZIS je bilo treba v drugi polovici leta poslati v temeljito popravilo. Usposobiti je bilo treba tudi osebno vozilo »Opel«, ki so ga medtem nabavili.
Delovnim članom je to uspelo dokaj hitro. Nato so spet pričeli s šolskimi vožnjami. V letu 1955 doseženi uspehi predstavljajo doslej vrhunec dejavnosti AMD Ravne na Koroškem, saj je društvo zgradilo moderno garažo, izvedlo motodirke in zaključilo tečaj.
Občni zbor januarja 1956 je dal enodušno priznanje društveni dejavnosti in nakazal je smernice za nadaljnje delo in razvoj. Vso težo dela je preneslo društvo sedaj na usposabljanje voznikov amaterjev ter zaključilo v tem letu tri tečaje. Pred oblastno izpitno komisijo pa je uspešno opravilo izpite 37 tečajnikov.
Društvo je imelo v načrtu še motodirke, a jih je moralo zaradi finančnih težav odpovedati. V januarju 1956 so izvedli prve skijoring dirke, kil se jih je udeležilo lepo število občinstva. Člani društva so se udeležili motodirk v Trbovljah in v Slovenjem Gradcu kot tekmovalci, kot opazovalci pa na Ljubelju. Društvo je sodelovalo pri prvomajski paradi, pri Titovi štafeti in drugih slavnostih.
Šesti redni letni obračun je polagalo AMD Ravne na Koroškem v decembru preteklega leta. Poročila funkcionarjev so izzvala živahen razgovor. Izid volitev je bil jasen vsakomur že vnaprej: delavne odbornike bodo izvolili ponovno. To naj bo izvoljenim priznanje za opravljeno delo, članom pa jamstvo, da bo društvo živelo tudi naprej. Zdaj je dejansko pred nami samo še kratek del leta 1957. O delu v tem letu boste brali v poročilu s prihodnjega občnega zbora.
Avtor neimenovan
Vir: Koroški fužinar. – št. 10-12, 29. nov. 1957, str. 31.
Vodstvo AMD Ravne v prvem desetletju delovanja:
Predsednik društva:
1953
Rudi Slivnik
1954–1970
Ivan Zupan
Podpredsednik društva:
Anton Letonja
Sekretarji društva:
1953–1955
Maks Sadovnik
1955–1956
Franc Metelko
1956–1984
Ernest Mežnar
Gospodar društva:
Jožef Dobršek
Računovodja – blagajnik:
1954–1958
Stanko Kotnik – računovodja, blagajnik
1955
Alojz Petaver – blagajnik
1958–1961
Ivan Vezonik – blagajnik
Tečaji AMD Ravne:
1957
52 tečajnikov
1958
23 tečajnikov (13 kandidatov motorno kolo,
10 kandidatov za avtomobile)
1959
60 tečajnikov v treh tečajih