Nedvomno predstavlja pohištvo enega izmed najbolj ranljivih segmentov kulturne dediščine, saj je zaradi kratke življenjske dobe lesa zelo redko ali še pogosteje zelo slabo ohranjeno. Pohištvena zbirka na gradu Ravne predstavlja pomemben spomenik bivanjske kulture preteklih stoletij v našem mestu, zaradi tega zahteva poseben režim varovanja in najsubtilnejšo pozornost.
Sintagma grajsko pohištvo sicer ne nakazujerealne zgodbe pohištva z gradu Ravne. Večina zbirke, ki danes štejepreko 40 kvalitetnih kosov, je namreč brez jasne provinience.Dokumentirano je, da je bil del pohištva po letu 1945 na grad pripeljaniz Federalnega zbirnega centra, ki je na nek način skrbel za kulturnodediščino v za kulturnozgodovinske predmete precej neprijaznem času po2. svetovni vojni. Nekaj pohištva je domnevno ohranjenega od plemenitihlastnikov gradu, grofov Thurn Valsassina, ki so ob selitvi čez mejo vPliberk večino grajskega inventarja sicer odpeljali s seboj, nadanašnji lokaciji pa je ostal samo del starejših kosov. Del pohištvadanes ohranjene zbirke pa je bil verjetno prenesen iz sosednjihguštanjskih dvorcev. Posledica nejasne izvornosti pohištva je, dazbirka nima stilne kontinuitete. Dragocenejši kosi pohištva so nastaliv baročni maniri 17. in rokokoja 18. stoletja, večina kosov pa jeprecej mlajših in so datirani v stilna obdobja 19. in 20. stoletja.
Mednajstarejše kose pohištva na ravenskem gradu spadajo baročne dvokrilneomare, najstarejša iz konca 17., ostale iz sredine 18. stoletja,tabernakeljska omara in pisalnik iz srede 18. stoletja. Baročne omareso funkcionalne naslednice renesančnih skrinj, saj je baročna modatežkih oblek terjala, da so le-te shranjevali v pokončnih omarah, ne papoložene drugo na drugo v skrinjah. Dvokrilne omare ostanejo značilendel kmečke notranje opreme, pri meščanih in plemičih pa so služile zashrambo perila, dokler jih konec 17. stol. ni izpodrinila novafrancoska komoda s predalniki. Mlajše baročno pohištvo s poudarkom nadetajlih kvalitetnih intarzij že kaže na iztekajočo se maniro baroka invpliv rokokojske umetnosti. Del zbirke in na razstavi predstavljena jetudi tabernakeljska omara, ki je značilna predstavnica tipa pohištva iz18. stoletja z značilnimi intarzijami in razgibanimi oblikami strebušastimi in valovitimi ploskvami, z datacijo v leto 1767. Baročnetabernakeljske omarami so nastale kot kombinacija predalnih omaric spokrovom za pisanje (bureau) v zgornjem delu in komode v spodnjem.
Lepizdelek je empirska pisalna omara z elegantno pozlato ter igrivoborduro z rastlinsko motiviko, verjeten izdelek delavnice dunajskegamiljeja iz leta okoli 1810. Kvaliteten in najobsežnejši del zbirkepredstavlja neobaročno pohištvo, ki sestavlja celotne ambiente:fotelje, trosede, počivalnike, salonske mize in vitrine, vse zdatacijami okoli leta 1880. Fotelji, trosedi in počivalniki so bili žeod 18. stoletja dalje opeti z žametom in damastom, ki sta zagotavljalaudobje salonske namembnosti. Neobaročna igralna mizica je enostavnejšitip posebnega tipa pohištva, ki se je izoblikoval konec 17. stoletjakot funkcionalna podpora družabnega življenja na dvorcih.
Mlajšepohištvene kose predstavljajo knjižne omare iz začetka 20. stoletja,nižji knjižni regali, secesijska jedilniška garnitura iz leta 1915,zanimiva secesijska kadilna mizica itd. Ob tokratni prezentacijirestavriranih kosov pohištva na gradu Ravne niso razstavljene skrinje,ki predstavljajo obsežen del zbirke in bodo predstavljene ob kakšnidrugi priložnosti. Najlepša je nedvomno intarzirana predstavnicabaročne skrinje iz leta 1750, kvalitetni rezbarski primerki koroškihskrinj pa datirajo med 18. in 20. stoletjem.
Mag. Simona Javornik
Mednajstarejše kose pohištva na ravenskem gradu spadajo baročne dvokrilneomare, najstarejša iz konca 17., ostale iz sredine 18. stoletja,tabernakeljska omara in pisalnik iz srede 18. stoletja. Baročne omareso funkcionalne naslednice renesančnih skrinj, saj je baročna modatežkih oblek terjala, da so le-te shranjevali v pokončnih omarah, ne papoložene drugo na drugo v skrinjah. Dvokrilne omare ostanejo značilendel kmečke notranje opreme, pri meščanih in plemičih pa so služile zashrambo perila, dokler jih konec 17. stol. ni izpodrinila novafrancoska komoda s predalniki. Mlajše baročno pohištvo s poudarkom nadetajlih kvalitetnih intarzij že kaže na iztekajočo se maniro baroka invpliv rokokojske umetnosti. Del zbirke in na razstavi predstavljena jetudi tabernakeljska omara, ki je značilna predstavnica tipa pohištva iz18. stoletja z značilnimi intarzijami in razgibanimi oblikami strebušastimi in valovitimi ploskvami, z datacijo v leto 1767. Baročnetabernakeljske omarami so nastale kot kombinacija predalnih omaric spokrovom za pisanje (bureau) v zgornjem delu in komode v spodnjem.
Lepizdelek je empirska pisalna omara z elegantno pozlato ter igrivoborduro z rastlinsko motiviko, verjeten izdelek delavnice dunajskegamiljeja iz leta okoli 1810. Kvaliteten in najobsežnejši del zbirkepredstavlja neobaročno pohištvo, ki sestavlja celotne ambiente:fotelje, trosede, počivalnike, salonske mize in vitrine, vse zdatacijami okoli leta 1880. Fotelji, trosedi in počivalniki so bili žeod 18. stoletja dalje opeti z žametom in damastom, ki sta zagotavljalaudobje salonske namembnosti. Neobaročna igralna mizica je enostavnejšitip posebnega tipa pohištva, ki se je izoblikoval konec 17. stoletjakot funkcionalna podpora družabnega življenja na dvorcih.
Mlajšepohištvene kose predstavljajo knjižne omare iz začetka 20. stoletja,nižji knjižni regali, secesijska jedilniška garnitura iz leta 1915,zanimiva secesijska kadilna mizica itd. Ob tokratni prezentacijirestavriranih kosov pohištva na gradu Ravne niso razstavljene skrinje,ki predstavljajo obsežen del zbirke in bodo predstavljene ob kakšnidrugi priložnosti. Najlepša je nedvomno intarzirana predstavnicabaročne skrinje iz leta 1750, kvalitetni rezbarski primerki koroškihskrinj pa datirajo med 18. in 20. stoletjem.
Mag. Simona Javornik