Prva prizadevanja za gradnjo železnice, ki bi Dolenjsko potegnila iz revščine in zajezila odseljevanje na zahod, so se začela že daljnega leta 1864. Sposobnost posameznikov, skupni interesi in napori številnih ljudi so po vijugasti ter strmi poti vendarle z letom 1894 pripeljali železnico do našega mesta. Čeprav se velika pričakovanja mnogih o hitrem gospodarskem razcvetu niso uresničila, so se kraji ob železnici začeli hitreje razvijati. Nasprotno je predele, ki jih je proga zaobšla, doletelo gospodarsko zastajanje in nazadovanje.
Novomeški kolodvor zaradi oddaljenosti od mesta in utesnjenosti med reko Krko ter Marofom ni nikoli postal predstavniški vhod v Novo mesto, kot je bilo značilno za železniške postaje številnih drugih mest. Dvajset let je bil končna postaja dolenjske proge, a obenem začetna na poti v Ljubljano ter naprej v prostrani svet, ki je bil od tedaj tudi Novomeščanom tako rekoč na dlani. Ko so nato progo podaljšali v Belo krajino do reke Kolpe in ogrske Hrvaške ter uresničili prvotni načrt dolenjskih železnic, je Novo mesto začelo postajati pravo prometno vozlišče Dolenjske. Otvoritev belokranjske železnice so prebivalci obeh strani Gorjancev pospremili s slovesnostmi, radostjo in ponosom. A dobro in mirno obdobje se je zlagoma iztekalo. Nastopili so časi, ki so se začeli zgoščevati v ono dolgotrajno, novodobno morijo, ki je Dolenjci in Belokranjci z ostalimi, tudi vodilnimi Evropejci niso pričakovali in še manj kdajkoli izkusili.
Zgodba o dolenjski železnici traja že dobrih 150 let in videti je, da njena obratovalna sredstva postajajo vse bolj muzealna. Gospodarno bi bilo, da bi se železniški promet z vsemi svojimi prednostmi ponovno vrnil na tire stare veljave. Hitri, redni, točni, udobni, varni, z zmožnostjo velike premostitve tako potnikov kot tovora ter ne nazadnje okolju prijazni vlaki, bi to omogočili. Če so železniško omrežje v tistih časih lahko vzpostavili in pri tem dosegali izjemne inženirske ter gradbene uspehe, bi ga zmogli tudi mi v času digitalne dobe posodobiti, da bi bilo zopet bolj privlačno in konkurenčno.