Upad branja med najstniki, nekako po 12. letu, je splošno znan in razširjen, znano je tudi, da to starostno skupino težko pridobijo celo televizijski programi in oddaje, slej ko prej osip zaznajo tudi krožki in druge prostočasne aktivnosti.
Že od leta 2017 se zato trudimo na nov način spodbujati branje med najstniki, starimi približno od 13 do 18 let. Povabimo jih, da preberejo nekoliko več od v šoli zahtevanega »kanona«, v zameno pa ponujamo raznoliko in pestro branje.
Pri tem jim svetujemo osebno, pripravimo tudi priporočilni seznam branja. Nanj je vključeno sodobno gradivo za mlade in primerno gradivo za odrasle (t. i. medgeneracijsko gradivo). Skupno smo izbor gradiva poimenovali »bralni meni«, nanj pa smo vključili naslednje skupine gradiva: ZGODBE, POEZIJA, STRIPI IN POUČNO BRANJE. Gradivo je na meniju razporejeno po abecednem redu glede na priimek avtorja, da ga hitreje najdemo na policah v knjižnici. Del gradiva je dostopen tudi v elektronski obliki na portalu Biblos, kar je posebej označeno s piktogramom na bralnem meniju.
Nagrada za sodelovanje je srečanje s pisateljem ali knjižnim ilustratorjem ob koncu akcije, na tej prireditvi vsak udeleženec branja za mlade prejme tudi simpatično in uporabno nagrado.
V prvem letu smo mlade pozvali, naj hkrati z oddanim seznamom prebranega prispevajo izvirne predloge za poimenovanje branja za mlade; razpisali smo tudi nagrado za izbrani predlog. Prispelo je precej predlogov, vendar smo se odločili, da z akcijo izbiranja imena nadaljujemo še eno leto, dotlej pa je ostalo začasno poimenovanje »izBERI mi ime«. Tako je akcija zbiranja predlogov trajala kar dve bralni sezoni. Prav je, da smo počakali na »pravi« predlog, saj smo končno dobili simpatično ime, ki bo med mladimi gotovo dobro sprejeto, saj se z izrazoma »kul« in »ful« identificirajo ravno pripadniki naše ciljne starostne skupine.
Nagrado za zmagovalni predlog »BODI KUL, BERI FUL« smo podelili na zaključni prireditvi branja za mlade v bralni sezoni 2018/2019, tam smo podelili tudi bralna priznanja in simbolična darilca vsem sodelujočim. Teh je vedno več, vedno več je tudi zanimanja za bralne menije (nekateri dijaki in učenci si jih vzamejo samo za informacijo o sodobnem gradivu in v akciji nato ne sodelujejo z oddanimi kuponi). Bralni meni z navodili o sodelovanju in kuponom o prebranem gradivu – zadnji vsebuje tudi prostor za lastna razmišljanja o prebranem, vsako leto izdamo v obliki zgibanke. Ta je sodobno oblikovana, všečna mladim in opremljena s piktogrami (sklenjen palec in kazalec – »knjiga za sladokusce«, palec gor – »prijetno branje« ali palec dol – »izguba časa«); med temi lahko sodelujoči izbirajo za izražanje (ne-) zadovoljstva s prebranim.
Ob prostoru za osebne podatke smo zapisali še: »Dovoljujem uporabo osebnih podatkov v skladu z zakonodajo o varovanju osebnih podatkov. Strinjam se, da lahko knjižnica moje mnenje o prebranih delih objavi brez mojih osebnih podatkov in uporabi za promocijo projekta in dejavnosti knjižnice.« Zato si tu dovoljujemo objaviti misli o Gregorčičevi Soči: »Sprva me je presenetilo, saj sem mislila, da gre za pesem, ki le opisuje reko Sočo, kasneje (ob prebrani pesmi v celoti) pa sem ugotovila, da gre za domovinsko tematiko. Ker nisem najbolje razumela, zakaj bi bila pesem tako cenjena med Slovenci, sem šla na internet in ugotovila, da je pesnik dobesedno »napovedal« bitko pri Soči v I. svetovni vojni ter opisal reko s človeškimi lastnostmi.« Ista dijakinja o zbirki Med in mleko avtorice Rupi Kaur meni: »Knjiga je šla čez moja pričakovanja. Veliko pesmi je v prenesenem pomenu, a če jih razumeš, potem se dotaknejo duše. Ves čas, ko sem brala, sem razumela, da je VSE o ljudeh resnično: ‘Kaj je močnejše/kot človeško srce,/ki trpi znova in znova,/pa še vedno živi?’ Ta pesem s štirimi verzi mi je bila zelo všeč.«
Takšni primeri razmišljanja so številni; vsako nas zelo razveseli in ponosni smo, da smo ga spodbudili. Gotovi smo, da s tem projektom dosegamo zastavljene cilje: spodbujati bralno motivacijo, seznaniti mlade s kakovostno literaturo in vzgajati bralce za vse življenje.
Z osnovnošolskimi in srednješolskimi učitelji in knjižničarji se vsako leto trudimo, da projekt vpeljemo med nove bralce. Nekateri učitelji se posebej potrudijo in priznajo kakšno gradivo s seznama kot domače branje (seveda tudi za bralno značko), ali pa ga obravnavajo v okviru pouka ali dodatne dejavnosti (npr. knjižničarski krožek). Seveda se morajo naši zunanji sodelavci, torej učitelji in šolski knjižničarji, tudi angažirati pri prevozu (za oddaljene učence) in za urejanje odsotnosti od pouka zaradi zaključne prireditve. Za tovrstno sodelovanje smo jim iskreno hvaležni.
Trenutno so v projekt vključene vse osnovne šole Mežiške doline, Srednja šola Ravne na Koroškem ter Prva in Druga osnovna šola Slovenj Gradec, zelo dobrodošlo bo tudi vsako novo sodelovanje, to je lahko tudi individualno, z oddajo izpolnjenega kupona našim knjižničarkam. Kuponi so del zgibanke »Bodi kul, beri ful«, ki je dostopna v kateri koli enoti Koroške osrednje knjižnice.