Železniškemu muzeju je lokomotivo podarila TVŽ Boris Kidrič iz Maribora. Muzejski mojstri so jo obnovili in jo leta 1981 postavili na razstavni prostor na železniški postaji v Ajdovščini. Ker je lokomotiva izpostavljena vsem vremenskim pojavom, je bila že dvakrat deležna zunanje obnove (1994 in ponovno leta 2014). Prenovljena bo tako lahko še dolgo služila kot turistična znamenitost in bo obujala spomine na dogodke, povezane z našo železno cesto.
Take vrste lokomotiva je občasno vozila tudi po vipavski progi. Izdelana je bila v tovarni KRAUSS v Linzu, leta 1907.
Nekaj osnovnih podatkov:
- dolžina preko odbojnikov: 8856 mm,
- teža: 29,6 ton,
- premer koles: 1100 mm,
- parni tlak v kotlu: 13 barov,
- moč: 280 kW (380KM),
- osna obremenitev: 10 ton,
- največja hitrost: 50 km/h.
Povezava Ajdovščine z železnico
Še preden je bila proga dograjena, so z vozom pripeljali po cesti iz Gorice v Ajdovščino novo lokomotivo. Voz je vleklo 24 konjev. Datum otvoritve proge vipavske železnice je 1. oktober 1902, ko je prvi vlak odpeljal iz Ajdovščine proti Gorici. Železniška povezava je pospešila gospodarski razvoj kraja in njegovo povezavo s svetom.
Leta 1966 je bil na odseku med Ajdovščino in Prvačino ukinjen potniški železniški promet, ohranili so le tovornega. Po posodobitvi proge je bil 1. junija 1981 ponovno uveden potniški promet, povečal pa se je tudi tovorni.
In kako je z železniškim prometom v Ajdovščini danes (leta 2016)? Potniški vlaki ne vozijo več, obdržal se je le tovorni promet.
Podatki o prvi lokomotivi, ki je peljala iz Ajdovščine v Gorico 1. oktobra 1902
Lokomotivo Kk St B 97 – 208, ki je vlekla otvoritveni vlak iz Ajdovščine proti Gorici, so kot JŽ 150-002 prodali 26. junija 1948 Železarni Jesenice. Take vrste lokomotiva je razstavljena v Šiški v Ljubljani. Nekaj osnovnih podatkov o njej:
- izdelana na Dunaju, v Linzu, Brnu in Pragi,
- dolžina: 7929 mm,
- teža prazne lokomotive: 22,6 ton,
- premer koles: 940 mm,
- parni tlak v kotlu: 11 barov,
- moč: 192 kW (240 KM),
- osna obremenitev: 10 ton,
- največja hitrost: 40 km/h.
Viri in literatura
Ajdovske novice, oktober 2014.
Rustja, K (2002). 100 let Vipavske železnice. Lavričeva knjižnica.