Obrazi Pirana so tretji del fotografskega in zgodovinsko-raziskovalnega projekta Obrazi, ki si ga je zamislil priznani koprski fotograf Zdenko Bombek. V Kopru, Izoli in Piranu je v sodelovanju s prebivalci poiskal njihove stare fotografije iz obdobja od 50-ih do 80-ih let prejšnjega stoletja na katerih so fotografirani v mestu ali njegovi okolici in jih ponovno fotografiral na istih prizoriščih. Spominske fotografije iz osebnih in družinskih albumov ter sodobne avtorske fotografske posnetke, ki so ponovitve nekdanjih je združil v diptihe ter jih opremil s podatki o letnici in kraju (ime ulice, trga itd.) fotografiranja. Leta 2012 je pripravil razstavo in publikacijo Obrazi Kopra, leta 2014 Obrazi Izole in leta 2016 Obrazi Pirana.
Fotografija kot spomin in dokument časa
Ljudje nenehno spreminjamo kulturno podobo svojega okolja in jo prilagajamo času, v katerem živimo. Zanima nas tudi, kakšna je bila okolica, ki nas obdaja nekoč, kdo jo je oblikoval in zakaj. Fotografije so eden najbolj priljubljenih virov, ki dokumentirajo polpreteklo zgodovino in nam omogočajo primerjavo vidnih sprememb skozi čas. Prebivalci in njihovi spomini, ustni, pisni ali zabeleženi s fotografskim objektivom so pomemben del krajevne zgodovine.
Projekt fotografa Zdenka Bombeka Obrazi Pirana postavi v dialog preteklost in sedanjost. Portretne fotografije, postavljene v okolje od Pirana do Lucije, nam nemo in obenem zelo zgovorno pripovedujejo zgodbo vsakdanjega življenja v mestu in okolici. Upodabljajo urbani svet in prebivalce v dveh različnih časovnih obdobjih, ki sta med seboj oddaljeni več desetletij. Natančno, kot to zmorejo le realistične fotografije, razkrivajo, kaj je čas spremenil na obrazih ljudi in v prostoru.
Zdenko Bombek se je povezal s posamezniki, ki so tu živeli in ustvarjali v prvih treh desetletjih druge polovice 20. stoletja. Iz njihovih albumov je izbral 65 spominskih portretnih fotografij. Najstarejša je iz leta 1950, najnovejša iz leta 1980. Razen desetih so vse fotografije črno-bele. Večina portretirancev je tedaj živela v Piranu, le nekateri v Portorožu in bližnji okolici. Na fotografijah so prebivalci avtohtone italijanske skupnosti, priseljenci iz notranjosti Istre in preostale Slovenije ter iz drugih republik Jugoslavije, ki so se v Piran preselili v letih po drugi svetovni vojni, in njihovi tu rojeni potomci. Vse »obraze«, ki so še med nami, je Zdenko Bombek v letih 2015 in 2016 ponovno fotografiral v sodobni digitalni tehniki. Postavil jih je na isto lokacijo in v podobno pozo, kot jih prikazujejo starejše fotografije. Upošteval je tudi letni čas in uro nastanka prvotne fotografije in tako omogočil čim bolj verodostojno vizualno primerjavo preteklosti s sedanjostjo. Spominske fotografije so prikaz drobnih, a pomembnih trenutkov v življenju ljudi, ki jim je skupna čustvena navezanost na kraj in identifikacija z njim, saj so tu živeli, ustvarjali in se družili med seboj. Čeprav so se mnogi izselili, jih skupni spomini na obdobje bivanja v Piranu povezujejo in zbližujejo. Fotografski diptihi prikazujejo lepoto krajev in življenja ob morju ter odkrivajo sledove izginjajoče preteklosti. V gledalcih vzbujajo čustva in jih soočajo z minljivostjo. Obenem dokumentirajo prostorski razvoj tega okolja. Omogočajo nam premislek o njegovih estetskih in kulturnih zakonitostih, skladnosti posegov v prostor ter vplivih prenov na kakovost bivanja prebivalcev. Ponujajo množico vizualnih podatkov za analizo fotografij in različne raziskave v kombinaciji z drugimi viri in raziskovalnimi metodami.
Ksenija Petaros Kmetec
Mestna knjižnica Piran / Biblioteca civica Pirano
Literatura:
BOMBEK, Z.: Obrazi Pirana = I volti di Pirano. – Koper : samozal. Z. Bombek, 2016