Peter Pavel Vergerij mlajši (1498–1565) je bil pomemben italijanski humanist, cerkveni diplomat, teolog in kasneje zagovornik reformacije.
Svojo kariero je začel kot tajnik papeža Pavla III. in sodeloval v cerkveni diplomaciji, kjer je veljal za enega ključnih razpravljavcev o cerkvenih reformah. Bil je priča nastanku Tridentinskega koncila (1545–1563), osrednjega dogodka katoliške protireformacije, ki je želel odgovoriti na izzive reformacijskega gibanja. Vendar je Vergerij z leti postal vse bolj kritičen do Cerkve, predvsem do njenega korupcijskega in avtoritarnega značaja, kar ga je pripeljalo do preloma z Rimom.
Leta 1545 se je zaradi inkvizicijske preiskave umaknil iz Italije in leta 1549 postal izobčen. Preostanek svojega življenja je preživel v izgnanstvu v Švici, Nemčiji in drugod po Evropi, kjer se je pridružil protestantskim reformatorjem. Njegova dela so odražala njegovo osebno razočaranje nad katoliško Cerkvijo, hkrati pa so predstavljala pomemben prispevek k reformacijskemu gibanju, zlasti na področju propagande. Vergerijev pomen je v njegovem prehodu od zvestega klerika do odkritosrčnega kritika papeštva, kar je simboliziralo širše konflikte in verske delitve v Evropi 16. stoletja.
Delo “Dva spisa papeškega tajnika”
Vergerijevo delo “Duae Actiones Secretarii Pontificii” (1556), v prevodu Dva spisa papeškega tajnika, je osredotočeno na kritiko papeške oblasti in njeno nemoč pri reševanju verskih razkolov. Delo je bilo izdano anonimno v Baslu, kar kaže na previdnost zaradi njegovih protikatoliških stališč. Spisa sta predstavljena kot nagovor papežu Pavlu IV., vendar je jasno, da sta bila napisana predvsem za bralce v Italiji in Nemčiji, kjer je Vergerij želel vzpodbuditi kritično razmišljanje o vlogi papeža in Tridentinskega koncila.
Prvi spis razpravlja, ali naj papež Pavle IV. ponovno skliče Tridentinski koncil. Vergerij ironično ugotavlja, da bi bil tak poskus nesmiseln, saj bi povzročil še večje razkolništvo znotraj krščanske skupnosti. Drugi spis se osredotoča na vprašanje, ali lahko papež z orožjem prisili protestantske skupnosti, da sprejmejo sklepe koncila. Vergerij to idejo zavrne kot nemogočo in moralno sporno, pri čemer izpostavlja omejenost papeževe vojaške moči ter jalovost nasilnih metod za doseganje verskega soglasja.
Kasneje je Vergerij dodal še tretji del, ki poudarja, da je ponovni sklic koncila praktično neizvedljiv, saj papež nima niti politične niti moralne avtoritete, da bi z nasiljem uveljavil cerkvene odločitve. Značilnost tega dela je subtilna ironija, ki prežema nagovor papežu. Čeprav je Vergerij formalno ohranil spoštljiv ton, vsebina dela razkriva njegov prezir do papeštva.
“Dva spisa papeškega tajnika” imata dvojni pomen. Po eni strani sta teoretična razprava o mejah papeževe oblasti, po drugi strani pa ostro propagandno orodje, namenjeno oslabitvi zaupanja v katoliško Cerkev. Vergerij je s tem delom opozoril na absurditete in napetosti, ki so spremljale protireformacijo, hkrati pa je s svojo neposredno kritiko spodbudil bralce k razmišljanju o alternativah katoliški doktrini.
Vergerijevo delo Duae Actiones Secretarii Pontificii je pomembno tako kot dokument o zgodovinskih verskih konfliktih kot tudi kot izraz osebne intelektualne revolucije avtorja, ki je iz katoliškega diplomata postal eden najvidnejših zagovornikov reformacije. Delo je pomembno za razumevanje protestantskega odpora proti katoliški nadvladi in odpira ključna vprašanja o legitimnosti in učinkovitosti verske oblasti v 16. stoletju.