Kovčki presenečenja
S posebej izbranim gradivom za določene skupine mladih obiskovalcev knjižnice smo začeli leta 2012. Opazili smo, da imajo v predšolskem obdobju (in tudi sicer) nekateri obiskovalci (in njihovi starši) izrecne zahteve in želje glede izbora gradiva, so pa tudi taki, ki si želijo predlogov knjižničark, da bi našli čimbolj kvalitetno in primerno branje.
Že dotlej smo takšno branje izpostavljali na vrtiljaku v Pionirski knjižnici Leopolda Suhodolčana, nato pa nas je naključna ponudba igrivih in pisanih plastičnih kovčkov usmerila v razmislek o pripravi t. i. kompletov za mlade bralce (tudi »listalce« in poslušalce) do 9. leta.
Pet privlačnih igralnih kovčkov v podobah pikapolonice, tigra, gasilskega avta, čebelice in dinozavra smo tako napolnili s po sedmimi izbranimi knjigami za otroke. Vanje smo načeloma vključili po eno kartonko, eno ali dve s kovčkom tematsko skladni slikanici in/ali otroški poljudni knjigi, pravljico s slikopisom/velikimi tiskanimi črkami in manj teksta in še nekaj kakovostnih slikanic ali krajših zbirk pravljic. Vse komplete smo torej namenoma oblikovali raznoliko. Pri tem smo imeli v mislih družine z več različno starimi otroki, od katerih nekateri šele začenjajo listati po knjigah (prej omenjeni »listalci«), drugi pa so že samostojni začetni bralci.
Vsekakor smo merili na to, da bodo vsaj nekatere knjige otrokom brali starši. Upamo namreč, da smo med drugim s Predšolsko bralno značko skupaj z vrtci pripomogli k temu, da se starši vedno bolj zavedajo pomena skupnega družinskega branja in oblikovanja bralne navade. Kovčki so oblikovani kot gasilski avto oziroma živali na kolesih in so dejansko namenjeni za prevažanje otrok – nanje se lahko usedejo in se z njimi odpeljejo. To je kovčkom s privlačno podobo dalo dodaten čar, saj so poleg zanimivih knjig, ki jih vsebujejo, tudi krasna igrača.
Privlačne nalepke za označevanje kompletov nam je pripravil naš računalničar, oblikovanje kompletov je nase prevzel oddelek obdelave – tako smo novo zamisel, nastalo ob ponudbi otroških kovčkov, kmalu uresničili.
Poimenovali smo jih Kovčki presenečenja, saj jih otroci praviloma odprejo šele doma in šele takrat ugotovijo, kakšne knjige so si izposodili. Doslej še ni bilo potrebe po menjavi kompletov, saj po izposoji nekaj (ali celo vseh) takšnih kovčkov začetno oklevanje otrok in staršev čudežno izgine, začnejo se samostojno usmerjati v iskanje gradiva, ki jim je blizu in všeč: ali so to poljudne knjige (t. i. stroka) ali pravljice in pesmice ali oboje. Iščejo tudi knjige s slikopisi in sprva z velikimi tiskanimi črkami, a kmalu začnejo z malimi tiskanimi črkami – za kovčke pa se začnejo zanimati nove družine z nadebudnimi bralci.
Bralni nahrbtniki
Pogosto so navdušenci nad Kovčki presenečenja tudi poznejši uporabniki naših naslednjih izbranih kompletov knjig – bralnih nahrbtnikov. Ti so prav tako nastali na podlagi opazovanja okolice, prisluhnili smo željam uporabnikov – staršev in otrok. Med vsem gradivom, namenjenim bralcem do 9. leta starosti, namreč ni lahko najti in izbrati tistega, ki je res primerno za samostojno začetno branje.
Mladi bralci, poslušalci in »listalci«, ki smo jih pridobili na »prvi stopnji«, torej s Kovčki, nam radi sledijo tudi na »drugi« – pri izboru gradiva za začetnike v branju. Še posebno pomembno je, da ob vstopu v šolo, ko knjige niso več le zabava, ampak prepogosto mnogim postanejo pusta obveza, otroci obdržijo prijetne občutke ob knjigah in v knjižnici. Vsaka prebrana knjiga je za marsikoga zmaga v malem. Zato je pomembno predvsem, da začetnim bralcem ponudimo obvladljivo in privlačno gradivo, ki ga pospremimo še s kakšnim drugim predmetom in zanimivim dogodkom.
Med bolj obvladljivo gradivo spadajo tudi (naj)krajši stripi, knjige z velikimi tiskanimi črkami in slikopisi ter z malo besedila in več ilustracijami. Navedeno raznoliko gradivo je zbrano v komplete po pet knjig v nahrbtnikih s privlačnimi motivi, opremljenih s plišasto igračo in risalnim blokom – t. i. risanko. Vanjo mladi bralci (neobvezno) narišejo ali napišejo svoje vtise ob prebranem; te lahko potem v kateri koli enoti knjižnice oddajo knjižničarki. Bralni nahrbtniki so na voljo v Pionirski knjižnici Leopolda Suhodolčana in v enotah Kotlje, Prevalje, Mežica, Žerjav in Črna na Koroškem.
Bralce na začetni stopnji tako v vsaki enoti naše knjižnice skupaj s starši povabimo na zaključno prireditev proti koncu šolskega leta. Na zaključnih prireditvah je veselo in živahno: v družbi staršev beremo in se igramo, podelimo tudi simbolična darilca. Čez leto nabrane vtise mladih bralcev pa spremenimo v zanimivo, vsako leto drugačno razstavo pod enakim skupnim imenom Bralni nahrbtniki.
Čarobni nahrbtniki
Čarobni nahrbtniki so namenjeni dislektikom. Prav tako kot bralni nahrbtniki so napolnjeni s posebno skrbno izbranim leposlovnim gradivom. Pri izboru gradiva za te nahrbtnike smo si pomagali s priporočili Društva Bralna značka Slovenije.
Knjige, namenjene dislektikom, so tako v kompletih čarobnih nahrbtnikov kot tudi na knjižnih policah označene z rumeno okroglo nalepko, da jih je čim lažje najti na knjižnih policah. V čarobnih nahrbtnikih so v komplete združene po tri knjige.
Knjige spremljata spodbudna informacija za starše in seznam priporočene strokovne literature, ki obravnava motnjo branja in pisanja. Praktičen dodatek vsebini nahrbtnikov sta tudi po dve barvni bralni ravnili. Takšna ravnila so pripomoček za lahkotnejše branje in sledenje vrsticam teksta. Tudi ustrezna oziroma prijetna barva ravnila lahko bralcu pomaga k lažjemu branju.
Zdi se nam pomembno ne le, da poskušamo dislektikom olajšati iskanje primernega gradiva in začetno učenje branja, temveč tudi, da z nahrbtniki opozarjamo na to precej pogosto motnjo branja in pisanja in jo pomagamo razumeti tako staršem kot okolici.
Zlasti pomembno je, da z informiranjem pripomoremo k temu, da starši pri svojem otroku, začetnem bralcu, čimprej ugotovijo težavo in zato pravočasno poiščejo ustrezno strokovno pomoč. Že na začetku učenja branja lahko namreč veliko naredimo, da težave zmanjšamo oziroma se jih naučimo učinkovito premostiti. Pomembno je tudi, da širša javnost razume, da disleksija ni v tesni povezavi z inteligenco, kar dokazujejo številna znana imena – od znanstvenikov do umetnikov, ki so prav tako imeli ali imajo to motnjo.
izBERI ME – Grajski »žaklčki«
V Pionirski knjižnici Leopolda Suhodolčana poleti pripravimo pakete počitniškega branja po našem izboru. Trudimo se, da v največji meri upoštevamo pravila kakovosti. V vsakem »žaklčku« je po pet knjig, leposlovnih in tudi poučnih. Poleg knjig, ki bodo mladim bralcem popestrile brezskrbne poletne dni, se v »žaklčkih« skrivajo majhna darilca za vsakega pridnega bralca. Paketi so razdeljeni v dve starostni skupini; za cicibane in pionirje.
Knjige v »žaklčku« niso obdelane kot kompleti in jih lahko poljubno zamenjamo. Ta bralna akcija za obdelavo oz. drugo knjižničarsko delo ne pomeni skoraj nobene dodatne obremenitve, je pa kljub temu precejšnja pridobitev za uporabnike. Namenjena je predvsem tistim, ki nimajo idej ali pa si še ne zaupajo pri izbiri bralnega gradiva. Razveseli pa se jih tudi marsikateri starš, ki se oglasi v knjižnici in mimogrede odnese s seboj tudi otroško počitniško branje.
V »žaklčke« obvezno podtaknemo tudi prijavnico k poletni bralni akciji za mlade – Poletnice.