Na pustnem karnevalu „Pust je pršu 2013”, ki je bil v nedeljo 10. februarja 2013 v Ilirski Bistrici, so sodelovale tudi Vrbišće šjme iz vasi Vrbica. V vasi hranijo dragoceno pustno izročilo. Posebnost njihovih pustnih likov so zakriti obrazi, z usnjenimi (strojena ovčja koža), na posebnih kalupih kopitih izdelanimi maskami „larfami”. Pustno skupino sestavlja okrog 60 likov Šeme se delijo na črne in bele. Vsi skupaj predstavljajo veliko družino ‘ta starega’ in ‘ta stare’, ki sta tudi oče in mati vseh v skupini.
Osrednja lika sta ‘beu’ in ‘črn louc’, ki nosita kožuhovinasti maski iz ovčje kože. Ovita sta v belo in črno ovčjo kožo ter nosita žakljevinaste hlače. Beli nosi v rokah klešče, črni pa veliko zakrivljeno palico. Okrog pasu imata navešene zvonce. Spadata med najstarejše ohranjene maske na Slovenskem in imata stalno mesto v Etnološkem muzeju v Ljubljani. K starim šemam spada tudi napeštanc (nagačen s slamo), ki predstavlja samega Pusta. V povorki ne smeta manjkati tudi neugnana hudiča, cuprnica z najgršo larfo, medved s ciganom in ciganko, orači z lesenim plugom, v katerega so vpreženi „uosli”, karabočar, ki glasno poka z dolgim bičem, lovec ob jelenu in srnjaku, kmetje in kmetice, ribnčan, opica, kamela s šejkom, kramar…
Na drugi strani so bele šjme, katere predstavljajo pari v belih oblačilih. K njim spada tudi velika žjnska, ki je za cel meter višja od ostalih mask in bršljanar (v bršljan ovita oseba), ki v rokah drži lončeni bas.Na vse šjme pazita dva policaja.
Vrhunec doseže vrbiški pust na pustno nedeljo, ko se ob določeni uri šeme zbirajo ob vaškem koritu sredi vasi. Takrat zaživi nemo gledališče, saj šeme ne smejo spregovoriti. Druga posebnost teh šjm je, da vrbiške šjme pobirajo darove po vasi nenešemljene na pustni torek.
Vir:
1. Volk, R. 2001. Vrbišće šjme.Vrbica: Kulturno turistično društvo.
2. Lenarčič, V. 2007. Pust je pršu. Ilirska Bistrica: Turistično društvo.