»Človek je bitje vode, zemlje, zraka /…/, je tudi bitje vsega stvarstva na zemlji, torej tudi materialnih oblik življenja. Človek je torej tudi bitje lesa, stekla, kamna …« (Medved, D. Oblikovanje je mišljenje. Znamenja, št. 1/2, 1993, str. 47–53.)
Za Kogojevim oblikovalskim opusom je več let miselnega, fizičnega in kiparskega dela, razumevanja materialov in dognanj prek intuicije. Zavezanost k dobremu in lepemu, prefinjenost linij in elegantnost oblik, predvsem pa Kogojeva poglobljena duhovnost se odtiskuje v materialih – »odvzame jim samo težo in jih dematerializira«.1 Vsak material ima svoje zakonitosti, svojo dušo. Zato mora tisti, ki ga obdeluje, poznati njegove lastnosti.
LES
Oreh so Slovenci in Furlani poveličevali kot narodno drevo, ki kot nemi spremljevalec raste ob skoraj vsaki kmečki domačiji. Orehov les je bil navzoč tudi v Kogojevi družini, saj je že ded iz njega izdeloval propelerje, zato mu je ta vrsta lesa še posebno blizu. V svoji oblikovalski karieri se je s toplino in lepoto lesa zbližal velikokrat – oblikoval je pohištvo in lesene otroške igrače. Kasneje je iz lesa izdeloval in še izdeluje lesene izdelke za svojo linijo Nature Design – to so stenske skulpture z ogledalom, sodčki, šah, pladnji, strgala, križi, nalivna peresa, krste, žare in drugo.
VOSEK
Kogoj sodeluje z družino Perger iz Slovenj Gradca, ki od leta 1757 izdeluje izdelke iz medu in satja. Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije jo je izbralo za nosilko nesnovne kulturne dediščine za panogo lectarstva.
V delavnici družine Perger so nastale Kogojeve energetske sveče – narejene so iz naravnega čebeljega voska z namenom energetskega prečiščevanja prostora in osebne meditacije. Osnova zanje je medeni parfum, ki je narejen s posebno destilacijo naravnega čebeljega voska kranjske čebele, iz katerega nastane posebno eterično olje. Družina Perger je Kogojev dizajn vpeljala tudi v druge izdelke, kot so medenjaki, medeni liker in energetski slovenski med.
STEKLO
Kogoja je steklo prevzelo že v študentskih letih – največji vpliv nanj je naredilo beneško steklo v povezavi z beneško kulturno dediščino. Steklo pojmuje kot enega izmed najstarejših materialov, ki v sebi skladišči energijo, ki človeku zrcali njegovo duhovnost. Za oblikovanje stekla se je treba, kot poudarja, poglobiti v študij velikih civilizacij, tistih mojstrov, ki so s steklom že delali. Pri kolekciji iz stekla Kogoj izhaja iz tega, da je steklo božji dar, kot so ga pojmovali Indijanci, in je povezano s skrivnimi energijami in onostranstvom. Steklo zanj predstavlja sveti gral – čašo nesmrtnosti. Večina Kogojevih izdelkov iz stekla je ročno izdelanih v Steklarni Rogaška.
Opomba
1 Kogoj, O. Oskar Kogoj in pomen rok. Youtube Oskar Kogoj. (citirano 5. 3. 2023) Dostopno na naslovu: https://www.youtube.com/watch?v=9oddnGaU8pY
Viri
Galerija Oskar Kogoj Nature Design. Energetska sveča. (citirano 20. 6. 2023). Dostopno na naslovu: https://galerijaoskarkogoj-sp.si/vsi-izdelki/ostali-dizajn/cokolada-vinocipke-in-svece/energetska-sveca.html
Grgič, J. Mehke oblike in naravni materiali. Delo, 30. 9. 2010, str. 15.
Kogoj, O. Oskar Kogoj in pomen rok. YouTube Oskar Kogoj. (citirano 5. 3. 2023). Dostopno na naslovu: https://www.youtube.com/watch?v=9oddnGaU8pY
Maličev, P. Moje oblike so ženske. Jana, 5. 10. 1999, str. 36–37.
Medved, D. Oblikovanje je mišljenje. Znamenja, št. 1/2, 1993, str. 47–53.
Ministrstvo za kulturo. Opis enote nesnovne kulturne dediščine – lectarstvo. (citirano 20. 6. 2023). Dostopno na naslovu: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MK/DEDISCINA/NESNOVNA/RNSD_SI/Rzd-02_00064.pdf
Perger 1757. (citirano 20. 6. 2023). Dostopno na naslovu: https://perger1757.si/?gclid=EAIaIQobChMI9ZCUnJbR_wIVwiEGAB0x_A-GEAAYASAAEgKSlvD_BwE
Rener, M. H koreninam. V Kogoj, O. Collection. Pavia di Udine: Germa; Padova: Interbooks, 1985, str. 22.
Valentar, K. Stvari je treba okusiti. Mag, 16. 7. 2003, št. 29.