Zavidljiva doba, zavidljiv jubilej. Tudi za Avto-moto društvo Ravne na Koroškem.
Že v lastnem življenju kot posamezniki doživimo veliko in marsikaj. Veliko je dobrega, žal tudi slabega. In ko ob tako visoki obletnici delamo inventuro, vzemimo iz preteklosti le dobro, slabo naj gre v pozabo. Pomembno je le, da smo se iz napak česa naučili, da bo nadaljevanje s spremembami prineslo še boljše rezultate. To ob jubileju želim Avto-moto društvu Ravne na Koroškem in predvsem požrtvovalnim prostovoljcem, članom upravnega in nadzornega odbora društva.
Da vse teče kot mora, in to dobro, smo eno še redkih društev v Sloveniji, ki imamo lastno turistično pisarno v sklopu AMZS. Zato lahko včlanjujemo in podaljšujemo članstvo našim članom v pisarni AMD pri prijazni uslužbenki Marjani. Ko je bilo leto 1950 na Ravnah na Koroškem ustanovljena Avtomobilistična in Motoristična sekcija, ki se je kmalu preimenovala v Avto-moto društvo Ravne na Koroškem, sem bil sam še kratkohlačnik v 1. razredu osnovne šole v Vuzenici.
Ob letošnjem jubileju sem eden izmed članov s precej dolgim stažem članstva v AMD Ravne – 55 let. Ta leta pa v povezavi z društvom niso bila le pasivna, še kako aktivna so bila. Le česa vse nisem počel. Zaposlen sicer v Železarni Ravne. Prosti čas pa povezan s hobijem, precej časa pri AMD Ravne. Ukvarjal sem se s poučevanjem prihodnjih voznikov, se ukvarjal z avtomobilističnim športom – avtorelijem, z organizacijo raznih tekmovanj, zabavnih, vzgojnih in družabnih prireditev za članstvo.
Zelo hitro so me omamili bencinski hlapi, motorji in avtomobili.
Kot osnovnošolec sem po pouku veliko časa preživel v kleti avtomehanika, ki je takrat popravljal predvsem motorje. Mene je imel za čiščenje rezervnih delov s čopičem in bencinom.
Po opravljenem popravilu je sledila nagrada: en krog vožnje s popravljenim motorjem. Z odraščanjem sem motorje zamenjal za avto – se ve, fiča. Avto ni bil samo za navadno vožnjo. Treba ga je bilo malo
»porihtati« in z njim se je dalo tudi dirkati. Navdušil me je avtoreli. Na Ravnah na Koroškem je bilo Avto-moto društvo pravi naslov. Že takrat in že prej so se pri AMD ukvarjali s cestnimi motodirkami. In računati je bilo, da se morda motošport razširi še na avtošport, kar se je tudi zgodilo.
Ob obisku AMD sem naprej spoznal odločnega resnega gospodarja Jožeta Doberška. Pravi človek na pravem mestu! Nato sem spoznal še Lojzeta Rebernika – pri AMD Ravne je bil predsednik komisije za šport – in Jožeta Gerolda, ki je bil vodja avtošole.
S to ekipo, s predsednikom in sekretarjem, so se moje aktivnosti pri AMD v sedemdesetih letih začele in še trajajo. Leta 1970 sem opravil izpit za predavatelja in inštruktorja kategorije A, B in H. Začel sem učiti in predavati v avtošoli, kasneje vodil Avtošolo AMD. Na Ravne na Koroškem nam je uspelo pripeljati tudi izpitno komisijo iz Slovenj Gradca, da so naši kandidati tudi izpite opravljali na Ravnah.
Takrat, v letih 1970–1990, je bila Avtošola AMD Ravne ena najmočnejših šol daleč naokrog. Izobraževanje voznikov je bil pravi bum! Naval kandidatov in kandidatk je bil neverjeten. Čakalne dobe za tečaj so bile do 3 leta, na čakalni listi smo imeli 200 do 300 kandidatov. Temu primeren je bil tudi vozni park. Največje število vozil za učenje vožnje je bilo 22 – pretežno Zastava 750, fičkov – in nekaj drugih starejših tipov. Kasneje so fičke zamenjali večji varnejši avtomobili, od Zastave 101 do VW Golfov in audijev. Tudi mercedes je zdaj v avtošoli, ki domuje v stavbi AMD Ravne.
Poleg izobraževanja voznikov je bila naloga avtošole tudi preventivna dejavnost za večjo varnost v prometu, za nadzor prometnih površin in sodelovanja z Občino Ravne na Koroškem prek občinskega SPV (sveta za preventivo v prometu). Preventivo in pomoč smo nudili tudi osnovnim in srednjim šolam pri izobraževanju kolesarjev in pri izvedbi kolesarskih izpitov v sodelovanju s SPV.
V obdobju od začetkov do leta 2006 se je v Avtošoli AMD Ravne na Koroškem usposobilo približno 17.000 voznikov motornih vozil.
Avtošola AMD Ravne na Koroškem je imela velik ugled. V letih pred osamosvojitvijo Slovenije so bile naši šoli pridružene še Avtošola AMD Dravograd in AMD Radlje ob Dravi. Ob spremembi zakonodaje so kasneje pridružene avtošole izstopile in sledila je privatizacija avtošol.
Avtošola AMD Ravne na Koroškem je kljub navalu privatnih šol vztrajala še do leta 1994. Ob spremembah je bilo tudi pri AMD Ravne treba reorganizirati avtošolo in društvo tako, da je AMD kot 100-% lastnik registriral družbo z omejeno odgovornostjo Avto moto d. o. o. za gospodarsko dejavnost z avtošolo po modelu AMZS.
Družba Avto moto d. o. o. je uspešno in pozitivno delovala vse do leta 2006, ko se je leta 2004 zaradi upokojitve menjalo vodstvo družbe.
Pojavila se je rahla recesija in tudi zaradi slabšega vodenja je družba začela izkazovati negativen rezultat. Upravni odbor AMD Ravne je bil prisiljen zapreti družbo, sicer bi začela materialno in finančno uničevati društvo.
Da bi se v lastni stavbi izobraževanje voznikov nadaljevalo, je društvo sklenilo najemno pogodbo s privatno Avtošolo FELIX. Novi lastnik avtošole je zaposlil redno zaposlene inštruktorje Avtošole Avto moto d. o. o. Odkupil je del voznega parka, da se je delno poplačala izguba družbe.
V AMD smo z rešitvijo zadovoljni, saj je Avtošola Felix v prostorih AMD ohranila ugled in kakovost.
Drugo področje, ki mi je bilo prav tako zanimivo, je bil avto-moto šport. Pri AMD Ravne so se začeli ukvarjati s cestnimi motodirkami že zelo hitro po ustanovitvi. Pozimi so organizirali celo motoskiing dirke okrog Čečovja.
Pri AMD Ravne so se v 70 letih pojavili vozniki, ki bi želeli tekmovati
v avtoreliju. Ustanovili smo ekipo tekmovalcev na reliju, ki so tekmovali za prvenstvo Štajerske pa tudi na drugih tekmovanjih. Bili so več let udeleženci Rally Sutjeska (v bivši SFRJ) in na mednarodnih relijih Alpe-Adria.
Naši tekmovalci so bili med boljšimi predvsem za prvenstvo »Avto rally Štajerske«, kjer so leta 1975 dosegli skupno ekipno zmago (!) in več prvih mest po kategorijah.
Enkrat letno smo pri omenjenem prvenstvu Štajerske bili dolžni organizirati dirko v koledarju prvenstva. »Avto rally Ravne« je bil izveden po cestah koroških občin s startom in ciljem na Ravnah.
Ko je zanimanje za avtoreli upadlo, smo se leta 1995 tudi zaradi vedno višjih stroškov tega športa v AMD preusmerili in v zameno začeli z organizacijo nove discipline avto-moto športa ob Ivarčkem jezeru – avtoslaloma.
Parkirišča in cesta na Ivarčko jezero so bila odlična tekmovalna površina. S temeljito pripravo proge, primerno zaščito in dovoljenji so dirke »Avto slalom« postale prava vsakoletna atrakcija, ki je privabila tekmovalce iz celotne Slovenije in sosednje Avstrije. Dirke so potekale pred veliko gledalci od blizu in daleč.
Jubilejni »20. avto slalom Ravne 2016« je bil izveden v septembru ob Ivarčkem jezeru.
K športni dejavnosti AMD Ravne pa lahko prištejemo tudi tekmovanje kolesarjev. Ko se je AMZS prek evropske zveze FIA vključila v evropsko tekmovanje mladih kolesarjev, smo se leta 2011 in 2012 prijavili na to izbirno tekmovanje z učenci Osnovne šole Črna na Koroškem. Obakrat smo v slovenskem izboru zmagali in se udeležili evropskega prvenstva najprej v Franciji, drugič pa na Poljskem.
Pri AMD Ravne se trudimo tudi za družabna srečanja naših članov. V preteklosti so bili popularni in zelo obiskani pikniki AMD Ravne.
Srečanja smo popestrili in začinili s spretnostno in ocenjevalno vožnjo do cilja na neznani lokaciji. V najboljših časih je bila udeležba izredna, od 200 do 400 članov. Zdaj se na podobnih družabnih srečanjih članov združujemo in srečujemo v sodelovanju z AMD Dravograd. Izkoristimo pa tudi sodelovanje s CVV (Centrom varne vožnje) na Vranskem.
Tja povabimo in peljemo naše člane na Dneve odprtih vrat CVV – AMZS.
Ob visokem jubileju vsem članom iskreno čestitam in želim prijetno praznovanje.
In ne pozabite:
»ČE SI NAŠ ČLAN, NA CESTI V NESREČI NISI SAM«!
Janko Torej,
sekretar AMD Ravne na Koroškem