Iz domoznanske Kamre na današnji dan …
20. avgusta 1933 so v ljubljanskih Mostah za promet odprli prvo civilno letališče na Slovenskem
O dogodku so obširno in navdušeno poročali vsi tedanji pomembni slovenski dnevni časopisi: Slovenski narod 21. 8. 1933, Slovenec na dan odprtja in dva dni pozneje, ter Jutro in Ponedeljsko jutro.
Zapišimo nekaj osnovnih stvari o letališču. Ogromno informacij je v knjigi Zgodovina letalstva na Slovenskem (2008) objavila Darinka Kladnik.
Prvo civilno letališče na Slovenskem so zgradili na nekdanjem vojaškem vadišču v Polju. Ker je tedaj vsako letalo zbujalo velikansko radovednost, se je na letališču vedno trlo obiskovalcev in radovednežev. Razvila se je močna športnoletalska dejavnost, ki je bila sicer navzoča že na prejšnjem, manjšem letališču v Šiški. O tem pripoveduje tudi članek Cilji Aerokluba v reviji Ilustracija (1931). V isti številki je dr. Stane Rape odgovarjal na vprašanje, ali Ljubljana potrebuje letališče.
Ko so v šestdesetih letih odprli sodobno letališče na Brniku, so starega postopoma spremenili v industrijsko cono. Da je bilo tam letališče, od koder so v svet letali potniški avioni, opominja le nekaj poslopij, predvsem pa letališki stolp in stavba za potnike iz leta 1933.
Ljubljansko letališče so odprli z velikim letalskim mitingom. Mesto se je vključilo v medmestni in meddržavni letalski promet. Gradbena dela je vodilo poveljstvo vojnega letalstva. Do odprtja aerodroma cesta do njega in drugi objekti še niso bili zgrajeni: tudi glavno letališko poslopje za civilni promet s čakalnico in z restavracijo ne. Kljub temu je redni letalski promet med Ljubljano in Zagrebom stekel že dan po odprtju. Mestna oblast je še v prihodnjih letih urejala letališče in vanj vlagala ogromne vsote denarja.
Med drugo svetovno vojno so letališče posodobili, saj so ga za vojaške namene uporabljale italijanske in nemške okupacijske sile.
Od leta 1954 pa so v Polju ostala le še civilna in trenažna letala, saj so se vojaška preselila v Pulj in Brežice. Poleg ljubljanskega letališča je obstajalo le še letališče v Lescah, obe travnati, a na njih so lahko pristajali avioni tipa DC-3 in manjši. Letališče v Polju ni moglo slediti razvoju letalstva in sčasoma je ostalo brez perspektive za obstoj. Postopki za graditev novega letališča so stekli leta 1952. Leta 1961 je Mestni svet Ljubljane za pospešitev njegove gradnje ustanovil samostojno aerodromsko podjetje Ljubljana-Brnik v izgradnji.
Lit.:
– Gerlica, S.: Ljubljanski nebotičnik in letališče v Polju – jubilanta. V: Naša skupnost : glasilo Skupščine občine Ljubljana Moste-Polje, let. 34, št. 4, 20. 4. 1993, str. 8.
– Gerlica, S.: 60 let odprtja letališča v Polju. V: Naša skupnost : glasilo Skupščine občine Ljubljana Moste-Polje, let. 34, št. 7, 28. 9. 1993, str. 8.
– Rape, S.: Ali je Ljubljani letališče potrebno? V: Ilustracija, let. 3, št. 7, 1931, str. 231, 234.
Vir: https://www.kamra.si/digitalne-zbirke/item/staro-ljubljansko-letalisce.html