V razstavišču Koroške osrednje knjižnice smo v petek, 6. marca 2020, odprli razstavo Nazaj od blizu avtorja Domna Frasa, slovenskega grafičnega oblikovalca in tipografa.
Na razstavi nam avtor odstira vpogled v svoje tipografske stvaritve s celovito serijo velikoformatnih grafik.
“Tipografija sobiva z jezikom na dveh ravneh. Je informacija in je njegova podoba.” je v knjigi Nazaj od blizu – Aparatove črke & oblike 1998 —– 2018 zapisal avtor. Na razstavi so njegove tipografske stvaritve prevedene v izolirane abstraktne likovne forme. Iz mikro tipografskih mojstrovin, ki so za običajnega bralca zgolj besedilo, se tukaj soočimo s črko, linijami, ploskvami, volumni … v veličastnih makro izvedbah, ki nas presunejo z močjo likovne govorice.
Nekaj kratkih besed iz njegove biografije:
Domen Fras (1972), je slovenski grafični oblikovalec in tipograf. Otroštvo in mladost preživi na Ravnah na Koroškem, kjer smuča, igra košarko in išče identiteto v gimnazijskem gledališču. Diplomira na Fakulteti za arhitekturo (1998) v Ljubljani in magistrira na Central Saint Martins (2000) v Londonu. Ob vrnitvi v domovino se samozaposli v kulturi in ustanovi studio Aparat. Po dveh desetletjih intenzivne oblikovalske prakse postane izredni profesor na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (2016). Je večkratni mentor na mednarodnih tipografskih delavnicah Tipo Brda in član ATypI. Med študenti se počuti odlično, še posebej kadar predava o tipografiji in pisavah − ki sta področji njegove prakse in študija. Z družino živi v Ljubljani. Ko nima opravka s črkami, s sinovoma igra nogomet, bere, teče in se vrača na Koroško, kjer aktivno lenari, a se vsaj enkrat letno povzpne na ljubo Uršljo goro.
Avtor je ob razstavi zapisal:
Ob razstavi, ki jo naslavljam Nazaj od blizu, izkoriščam priložnost, da svoje oblikovalske projekte s časovne razdalje pogledam, pregledam, preberem in prikažem, kot jih hočem videti sam: od blizu. S to spodbudo minule tipografske stvaritve prevajam v izolirane likovne forme. Kakor skozi lupo v njih znova vzpostavljam odnose med podobo in ozadjem, ocenjujem razdalje, izzivam ravnotežja protioblik in ostrim robove kvadratnega formata. Skrajno pozicioniram podobe in nove kompozicije opazujem v spremenjenem kontekstu. Sebi znane oblike recikliram z namenom soočenja z lastno oblikotvorno metodo. Skrivnost skladne celote je v nadzorovanem detajlu.
Domen Fras je kot grafični oblikovalec podpisan v številnih knjižnih izdajah in celostnih grafičnih podobah. Za monografijo Večni arhitekt, življenje in delo Jožeta Plečnika, je leta 2018 prejel nagrado na Salonu arhitekture v Novem Sadu. V nedavnem intervjuju za časopis Večer je na vprašanje, če je to njegov največji dosežek, dejal:
“Težko bi rekel. Nagradam ne dajem posebne teže, dajem jo bolj temu, če projekt, v katerem sodelujem, pušča neko daljnosežnost in ima daljši življenjski rok. Takšni so recimo informacijski sistem za ljubljanski potniški promet, grafična oprema postajališč, idejni koncept voznega reda. Te stvari nikoli niso bile zelo nagrajene, so pa prepoznavne in s tem zame priznanje. Ponosen sem tudi na celostno podobo Gimnazije Ravne, ki je še zdaj v uporabi, kovance, ki sem jih oblikoval za Banko Slovenije in s kolegi zmagal na natečajih ob deseti obletnici tolarja in države ali ob stoti obletnici rojstva Zorana Mušiča, 20. obletnici samostojne Slovenije …”
Na odprtju razstave smo prisluhnili triu saksofonov učenk Glasbene šole Ravne. Nastopile so: Žana Piko, Iza Dorič in Zara Rajzer. Razstava bo na ogled do 31. marca 2020.